Wednesday, May 23, 2012

Perhatian Kepada Pemilik Kuku Panjang !

hai semua kawan-kawan..teha nak tanya, sape suka tgk kuku dye panjang?angkat hidung..ANGKAT HIDUNG! haha gurau je.. tadi teha ade terbaca tentang keburukan kuku panjang..euww..sangat menggelikan bagi teha..bagi korang!korang and korang! teha tak tahu lah kan..nak tahu ape keburukan nya?meh sini..

 mula-mula mesti korang tahu kan bela kuku panjang ni dosa nya sama dengan membela sekandang babi..kalau semua jari tu korang biarkan kuku tu panjang..ha kira lah berapa kandang babi korang bela..

 bagi orang islam..adalah tak sesuai sama sekali bela kuku yang panjang ni walaupun 1mm kerana ia tidak melambangkan kesucian terutama bila beristinjak

  orang yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, membuat cucur pisang, menguli tepong, dan lain-lain. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.

  kuku yang panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. 

 kuku panjang ni susah kalau nk makan..kalau makan pakai tangan nasi masuk dalam kuku..lepastu kalau selalu sangkut kat mana yang boleh tersangkut lah kan..

 kalau kuku panjang ni bila nak garu temapt gatal ke selalu sampai terluka kan..sangat berbahaya !

 kalau nak ambil air sembahyang tu macam was-was sebab takut tak sah..


sekarang sudah tahu?so lepas ini tak payah lah nak bangga dengan kuku yang sangat lah panjang  yang korang miliki itu..sebab dia lebih kepada keburukan..sebab islam kita pun ajar tentang kebersihan kuku kan..ada yang bangga bila kuku panjang siap dengan warna-warna pelangi tu..tak ada pun dalam kubur nanti kat batu nisan korang tu tulis "SI MATI MERUPAKAN MODEL KUKU YANG BERWARNA WARNI"..so ingat lah ye..potong lah kuku tu..jaga kebersihan..renung-renungkan..

sekian..

Norfathehah bt Rusti








terima kasih kerana sudi bace entry teyha..sila komen ye.TQ!

8 commentor:

Syed Salleh said...

Kene potong kuku SEKARANG !!


(http://syedsalleh.blogspot.com/)

acik teyha said...

mesti kuku dye paling panjang ni..

Fiza Diaries said...

MasyaAllah.. memang menggelikan kepada pemilik kuku panjang.. fiza kalau kuku dah mula naik sikit pun, cepat jee kerat kuku.. baru laa fiza tahu dosanya sama dgn membela sekandang babi.. btw, thanks for the sharing.. :)

acik teyha said...

sama-samalah kite renungkan...welcome..

teha said...

xnak laa dh simpan kuku panjg2.. hehehe

acik teyha said...

selama ni simpan kuku pnjng le tu :)

ShakRoil ewAnT said...

eh . ye ke . terima kasih kerana memperingati . huhu

AzRi AtHiRaH said...

ya ampun..geli weh..haha^^